Ouderbijenkomst Meidenvenijn
Voor ouders, leerlingen en leerkrachten
De oplossing van het pesten ligt niet alleen op school, maar ook ouders kunnen een belangrijke bijdrage leveren in het aanpakken en verminderen van pesten. Dit geldt voor alle ouders, niet alleen de ouders van de pesters en de ouders van gepeste kinderen, maar ook ouders van kinderen zonder directe pestproblemen.
want ook kinderen die niet direct betrokken zijn bij pesten kunnen hinder ondervinden van de situatie. Als de school het pestgedrag serieus wil aanpakken en verminderen, zijn ze afhankelijk van de medewerking van de ouders. Hoe meer de ouders en school op één lijn zitten, hoe groter het effect op de leerlingen zal zijn. Het gaat erom dat de kinderen een zekere samenhang voelen en weten waar de grenzen liggen. Dit schept duidelijkheid en veiligheid. Het maakt de aanpak van pesten bovendien een stuk makkelijker. Daarom is het organiseren van een ouderbijeenkomst aan te raden als onderdeel van de lesmethode Meidenvenijn is niet fijn!.
Deze ouderbijeenkomst wordt georganiseerd voor de ouders van de meisjes die de curatieve lesblokken ‘Van Venijn naar Kwaliteit’ gaan volgen. Deze avond kan ook worden verzorgd door de professionals van Meidenvenijn. Neem hiervoor contact op.
Benadruk in uw uitnodiging dat de ouderbijeenkomst een informatief karakter heeft en dat het absoluut niet de bedoeling is om het pestgedrag in de klas en/of individuele leerlingen te bespreken.
Onderstreep dat als ouders desondanks, of juist naar aanleiding van de bijeenkomst behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek met de begeleider en/of iemand van het schoolteam, daar altijd de mogelijkheid toe is.
Tijdsduur: 2,5 uur | Deelnemers: alle ouders | Kosten: € 550 (excl. btw en reiskosten)
(tijdsduur en inhoudelijke voorbereiding ouderbijeenkomst gaan in overleg)
De meiden verrasten mij tijdens de ouderavond waarbij we echt goed konden zien dat ze de meidenrollen begrepen hadden. Ze genoten van hun actieve rol waarbij zíj een keer de experts waren en informatie aan hun ouders konden vertellen (ipv andersom). We kregen daarna veel positieve reacties van alle betrokkenen.
Het is goed dat het verschil heel duidelijk wordt aangegeven tussen jongens en meisjes. Vaak worden door collega’s en ook op middelbare scholen deze “MEIDEN DINGEN” te makkelijk gezien. Het inzicht wat het project aan zowel ouders, kinderen en leerkrachten geeft, is super.
De meisjes geven een presentatie van alles wat ze geleerd hebben in de lessen aan de ouders en de jongens van de klas. De jongens mogen benoemen wat zij voor veranderingen gezien hebben. Kinderen bakken thuis lekkers dat gezamenlijk met ouders en jongens worden genuttigd.